Gazele polskie i amerykańskie

Warto spojrzeć na Gazele Biznesu w międzynarodowym kontekście. Polski ranking został zainicjowany przez redakcję „Pulsu Biznesu” w 2000 r. W Stanach Zjednoczonych czasopismo „Inc.”. Tworzy swoje zestawienie takich firm od 1982 r.

Amerykańskie Gazele są większe. Czołówka 3800 amerykańskich Gazel miała w 2012 r. łączną sprzedaż o 42 proc. wyższą niż porównywalna grupa uczestnicząca w rankingu „PB”, a łączne zatrudnienie było wyższe o 55 proc. Biorąc pod uwagę rozmiary amerykańskiego rynku, różnice te są zaskakująco niewielkie. Jedną z przyczyn było zastosowanie do rankingu „Inc.” kryteriów rankingu „PB”, co wcześniej wyeliminowało 22 proc. firm, ale aż 60 proc. obrotów i 49 proc. łącznego zatrudnienia wyjściowej grupy 5000 amerykańskich Gazel.

Gazele polskie i amerykańskie – Wokół rankingów [Puls Biznesu, 29 grudnia 2014, nr 247]